کاربرد خمره برای مسیریابی دفینه و نشانه قرار دادن دفینه

0

کاربرد خمره برای مسیریابی دفینه و نشانه قرار دادن دفینه

در این پست از سایت دعا و باستان شناسی دعایاب کاربرد خمره برای مسیریابی دفینه و نشانه قرار دادن دفینه را برای شما دوستان گرامی قرار دادیم . خمره ها و کوزه ها در قدیم دارای کاربردهای زیادی بودند . از خمره ها و کوزه ها برای نگهداری آب و یا نگهداری سکه های طلا استفاده می کردند همچنین از خمره و کوزه برای نشانه گذاری و علائم گذاری برای مسیر دفینه استفاده می کردند …

کاربرد خمره برای مسیریابی دفینه و نشانه قرار دادن دفینه
کاربرد خمره برای مسیریابی دفینه و نشانه قرار دادن دفینه

نشانه خمره در دفینه یابی,کوزه و خمره در دفینه یابی,کاربرد کوزه و خمره در قدیم چه بود,کوزه و خمره برای مسیریابی دفینه,گذاشتن نشانه برای دفینه با خمره و کوزه

کاربرد خمره برای مسیریابی دفینه و نشانه قرار دادن دفینه:

کوزه در قدیم کاربردهای مختلفی داشته است از ظرف آب و عذا گرفته تا جای سکه و طلا که درب آن را پلمپ می کردند و در زیر زمین دفن می کردند و یا اینکه از کوزه ها برای مسیر یابی دفینه و نشانه قرار دادن دفینه نیز استفاده می شده است.

در قدیم از کوزه ها به عنوان ظرف غذا یا ظرف ﺁب، جای دفینه و اشیای زینتی استفاده می کردند و کوزه های بزرگ هم برای مدفون کردن اجساد استفاده میشد.

البته انواع کوزه ها برای دوره های مختلف است . در هر تاریخی از بشریت امکانات خاصی برای ساخت کوزه ها موجود بود

. اولین نوع کوزه به صورت خام بود و کم کم با آمدن کوره های سفال پزی آنها را در درون کوزه می پختند تا استحکام کوزه بیشتر شود ولی چون این کوره ها , ساختمانی به صورت اولیه داشتند و از امکانات پایینی برخوردار بودند .

پس از اینکه کوزه ها را در کوره می پختند به خاطر گرمای کم این کوره ها وسط این کوزه ها به صورت خام باقی می ماند .بعد از گذشت دوره هخامنش کم کم به این فکر افتادن که کوره ها رو طوری طراحی کنند که گرمای لازم را در آن به دست آورند .

با پیشرفت ساختاری کوره ها در دوره اشکانی دیگر توانستند به کوزه هایی کاملا مغز پخت دست پیدا کنند . پس از اینکه در ساخت کوزه های کاملا پخته پیشرفت حاصل شد کم کم موارد زینتی پیدا کردند و ساخت آنها به صورت صنعت در آمد از این پس ساختار بیرونی کوزه ها مورد اهمیت قرار گرفت و دیگر کوزه ها به صورت ساده نبودند و با نقش و نگاری شکیل ساخته می شدند

بعد از دوره اشکانیان هینطور پیشرفت در ساخت کوزها روز افزون بود و نه تنها کوزه ها دیگر زیبا بودن بلکه لعابدار هم شده بودند و اوج این صنعت لعابدار شدن کوزه ها در دوره صفویه به شکوفایی رسید و حتی در قبور هم از کوزه های رنگین و لعاب دار استفاده میکردند مخصوصا در دوره قاجار که قوری و سماور سفالی هم به بازار عرضه شد .

همچنین ببینید  تعبیر خواب لیمو شیرین و لیمو ترش از منابع مختلف

نشان دادن و علامت گذاری مسیر دفینه با کوزه :

روش علامت گذاری اینگونه بود که معمولا سه کوزه را به صورت خالی در بالا قرار میدادند که برای گمراه کردن دیگران بود و یک کوزه به صورت وارونه نشان دهنده ی راه درست است .

حدود ۲ الی ۳ متر پایین تر باز کوزه را به صورت شکسته پراکنده قرار می دادند و اگر مورد تپه باشد ۳ عدد کوزه که هر یک به اندازه قد یک انسان بود را پر از نقره کرده و در قسمت جلویی تپه که رو به مسیر مال رو بود در متراژ ۳ الی ۵ متری قرار میدادند.

برگرفته از سایت دعا786

**************************************************

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.